Jornada de formació de la Xarxa de Competències Bàsiques
Els projectes com a estratègia per a afavorir la igualtat d’oportunitats
La perspectiva de projectes aporta un marc transdisciplinari que permet atènyer millor la personalització dels aprenentatges, facilitadora d’una escola d’òptims, oberta a la vida real i més equitativa. Hi ha evidències empíriques que demostren l’efectivitat d’aquesta perspectiva sobre el model tradicional d’ensenyament, en el sentit que la seva pràctica correcta genera més equitat.
Aquest serà el punt de partida d’aquesta jornada, que pretèn, també, fer visibles algunes de les pràctiques de centres de la xarxa que tenen com a objectiu generar aquestes aprenentatges valuosos i autèntics. El fet de pertànyer a una xarxa docent entre iguals, com la Xarxa de Competències Bàsiques, empeny a crear espais pedagògics en el si de cada centre i a aprendre dels altres centres en un context de formació contínua entre iguals, que combina l’acció i la reflexió, amb la finalitat de consolidar projectes educatius transformadors i basats en el treball en equip de tots els agents de la comunitat educativa.
Quin tipus d’escola permet atendre la creixent diversitat individual? El sociòlegXavier Martínez-Celorrio, convidat a aquesta jornada, reflexionarà sobre la dificultat de “mantenir un format escolar pensat per a l’escolarització de masses enmig d’un món complex i multicultural que demana una profunda transformació de les escoles com a centres de descobriment (…) Ni cap alumne és inútil ni incapaç, ni cap escola hauria de penalitzar el dret a l’error com a oportunitat d’aprenentatge.