Relacions de control abusives
Projecte de sensibilització als i les adolescents per a identificar les relacions de control abusives
Organitzen el Projecte:
- Departament de Presidència - Institut Català de les Dones
- Departament d’Ensenyament - Serveis educatius del Segrià
- Departament de Treball, Afers Socials i Famílies - Direcció General de Famílies
Col·laboren:
- INS Ronda: Cicle formatiu d’integració social
- C. Episcopal: Cicle formatiu d’integració social
- INS La Caparrella- Imatge i so. Informàtica. Arts gràfiques
- Aula municipal de teatre de Lleida- Arts escèniques
Missió:
Que les i els joves identifiquin els comportaments o actituds que poden esdevenir una relació tòxica i no igualitària.
Objectius:
- Implicar en major nombre possible de centres i alumnes, per a que l’actuació arribi al màxim de joves possibles.
- Ajudar als joves a identificar relacions abusives i per poder donar una resposta assertiva a la situació.
Àmbit d'actuació:
Joves de 12 a 20 anys. Els/les estudiants de cicles formatius, tant de cicle mitjà com superior desenvoluparan l’estructura dels tallers, els materials de sensibilització i realitzaran els tallers a l’alumnat de Primària. Els/les estudiants de 6è de Primària rebran els tallers de sensibilització.
Metodologia:
Que siguin les i els propis joves els que redactin el programa de sensibilització, els desenvolupin, i els difonguin de forma que aprenguin a detectar les actituds sexistes, es sentin implicats i sentin que el programa es seu. La metodologia es base en tallers entre iguals, i amb el mètode learning by projecte.
Temporalitat:
Dos cursos escolars. Curs 2016-17 / Curs 2017-18
Fases del projecte:
- Fase 1 / Curs escolar 2016-2017 (de setembre a desembre de 2016). PRESENTACIÓ DEL PROJECTE I FORMACIÓ
Es presenta i consensua la proposta entre les institucions organitzadores i centres educatius col·laboradors que entre tots es pren el compromís d’avançar en el projecte.
Fan suport al projecte i aporten la seva expertesa:
- SIE. Servei d’intervenció especialitzada- Supervisió de tot el projecte per tal que no s’escapi cap relació abusiva en el projecte sense ser detectada i tractada.
- UdL- Departament de Pedagogia, Psicologia- Serveis Cientifico-tècnic per a millora de la convivència als centres educatius Assessorament en la regulació emocional.
- Centre Dolors Piera de la UdL- suport en la tasca de disseny de la formació.
La següent activitat de formació aportarà els coneixements teòrics per desenvolupar el projecte: Curs 6090081609 Sensibilització als i les adolescents per a identificar les relacions de control abusives.
- Fase 2 / Curs escolar 2017-2018. DISSENY DELS TALLERS I DELS RECURSOS DE SENSIBILITZACIÓ
Coordinació durant tot el curs del Projecte de sensibilització als i les adolescents amb el professorat implicat dels centres participants i Institucions participants, per mitjà d’un seminari de Coordinació (PFZ Segrià) que permetrà desenvolupar-lo i aplicar-lo. Implicarà:
- Coordinació amb els respectius tutors dels grups de TIS amb l’objectiu de dissenyar els tallers.
- Coordinació amb els tutors d’altres cicles formatius per elaborar els materials de suport per als tallers.
- Programació amb els alumnes del TIS dels tallers que impartiran a les hores de tutoria als alumenes de 6è de primària.
- Seguiment dels tallers.
- Avaluació del projecte.
La participació de l’alumnat de cicles formatius es concretarà amb les següents accions:
- L’alumnat d’aquests centres hauran de detectar diferents situacions de la vida quotidiana on es donen relacions abusives, i formes d’eradicar-les. Per aquest objectiu el professorat dels centres estarà acompanyat de l’expertesa dels professionals externs assenyalats als recursos.
- L’alumnat del TIS redactaran una proposta de taller per tal de desenvolupar a la 6è de Primària, sobre la identificació de les relacions abusives.
- Elaboració de productes de sensibilització com un joc, un videoclip o obra de teatre, una campanya... per detectar i desemmascarar diferents situacions abusives extremes... amb el doble objectiu de tenir-ho com a material didàctic per als tallers i crear un arxiu de recursos pedagògics i didàctics que es posarem a disposició de tutors i tutores.
- Fase 3 / Curs escolar 2017-2018 / 2n quadrimestre. REALITZACIÓ DELS TALLERS ALS ALUMNES DE 6è DE PRIMÀRIA
1.- Presentació dels tallers a les direccions dels centres
2.- Planificació dels tallers als centres de Primària.
3.- Realització dels tallers
Aquests tallers impartits pels alumnes del TIS formarien part d’una activitat curricular del centre, atesa la dificultat d’incorporar-ho com a pràctiques (assegurança, pràctiques en una empresa, signatura d’un conveni...). D’aquesta manera durant una setmana tots els/les alumnes de TIS anirien a fer aquesta activitat fora del seu centre formatiu.
IES Ronda: Cicle formatiu d’integració social (TIS)
C. Episcopal: Cicle formatiu d’integració social (TIS)
- Fase 4 / octubre 2018. AVALUACIÓ DEL PROJECTE
-- Reunió de valoració amb totes les persones referents de cada centre, per poder avaluar el resultat final.