Innovar des del centre educatiu 2014-2015

Data esdeveniment: 
divendres, 22 maig, 2015 - 16:00
Lloc: 
CRP Segrià

Cicle de conferències sobre temes d'interès i actualitat pedagògica organitzat pel Centre de Recursos Pedagògics del Segrià

Els centres educatius de la nostra comarca duen a terme processos de millora i d'innovació en la línia d'un currículum competencial. Aquests canvis tenen sentit quan estan dirigits a la millora dels aprenentatges de tot l'alumnat. Sovint impliquen canvis organitzatius, però sobretot tenen incidència en les pràctiques a l'aula, al centre. En aquest cicle volem fer visibles alguns processos en marxa, veure les argumentacions teòrico-científiques que els donen solidesa i promoure una cultura de la innovació sostenible entre els centres educatius del Segrià.
 
C i c l e    d e   c o n f e r è n c i e s    c u r s    2 0 1 4 - 2 0 1 5

---------------------------------------------------------------------------------------

El coneixement lliure a l'aula: més enllà de la consulta de la Viquipèdia

 

A càrrec de: Àlex Hinojo (Amical Wikimèdia)
Data: 16 d'octubre de 2014
Lloc: Sala d'actes de l'EOI de Lleida
Hora: 17'45 h

La Viquipèdia ha esdevingut la primera font d'accés a la informació. Professorat i alumnat la fan servir a diari. En aquesta xerrada es vol presentar com funciona la Viquipèdia per dins i proposar accions per a fer-la servir a l'aula com a recurs docent i com a espai de treball per a l'alumnat.

Aquesta conferència, a part de tenir interès general, serveix d'introducció al Seminari "El coneixement lliure a l'aula: més enllà de la consulta de la Viquipèdia" a càrrec d'Esther Solé formadora d'Amical Wikimedia, que es durà a terme durant el  present curs. Més informació

Espais d'interès:

- Bus turístic de la viquipèdia: Un espai guiat per conèixer què és i com funciona la viquipèdia.

- Viquiescoles.cat: Un projecte d'Amical viquimèdia que pretén divulgar la viquipèdia en català com a eina educativa als Països Catalans. Mira de fomentar l'aportació de continguts a la Viquipèdia per part de la comunitat educativa.

- Viquitexts: La biblioteca lliure.

- Wiquimedia Commons: Banc de recursos multimèdia d'ús lliure

-----------------------------------------------------------------------------------

Avaluar per a un aprenentatge competencial

A càrrec de : Neus Sanmartí (Catedràtica i Professora emèrita Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les C. Experimentals de la Facultat de C. de l'Ed. UaB)

Com ho faig a l'escola i a l'aula ? Carolina Carrillo (Escola Camps Elisis de Lleida)

Data: 20 de novembre de 2014
Lloc: Edifici Transfronterer. Campus Cappont UdL
Hora: 17'45 h

L’alumnat percep el que és important d’aprendre a partir del que el professorat valora, no tant amb paraules, sinó quan proposa activitats concretes per avaluar aprenentatges i quan aplica uns deter-minats criteris d’avaluació. Els ensenyants poden insistir que el raonament, l’establiment de relacions, la deducció, l’aplicació del coneixement après són molt importants, però si quan realment es valoren els resultats d’un aprenentatge només es comprova si es recorda de forma més o menys literal una determinada informació, l’estudiant considerarà que aquest saber és el que realment compta.

-----------------------------------------------------------------------------------

Metodologies d'aula que promouen un aprenentatge competencial

A càrrec de : Antoni Zabala (Director de l'Institut de Recursos i Investigació per a la Formació (IRIF)
Data: 22 de gener de 2015
Lloc: Edifici Transfronterer. Campus Cappont UdL
Hora: 17'45 h

La conseqüència d'una escola que pretengui desenvolupar competències per a la vida és un ensenyament que promogui la capacitat de transferir uns aprenentatges significatius per a l’alumnat en situacions pròximes a la realitat, la qual cosa suposa una redefinició de l'objecte d'estudi de l'escola. El motiu de l’aprenentatge no ha de ser un conjunt de continguts organitzats en funció de la lògica d'unes disciplines acadèmiques, sinó la selecció, presentació, organització i avaluació de sabers que donin resposta a situacions o necessitats «reals».

-----------------------------------------------------------------------------------

Aportacions de la Pedagogia Sistèmica a l'educació dels nostres temps

 

A càrrec de : Carles Parellada. Mestre, psicomotricista, terapeuta familiar, codirector de les formacions de Pedagogia Sistèmica a l'Institut Gestalt de Barcelona, a la UAB, a la URV i a la UdG, i cofundador de Connexions, que gestiona la Xarxa de Professionals i Institucions vinculades a la PS, en col·laboració amb l'ICE de la UdL

Des de finals del segle XIX la ciència no ha parat d'explorar noves possibilitats de comprendre la vida, i el món que habitem. La comunitat social, en general, i la comunitat educativa en concret, s'han anat fent ressò d'aquests nous coneixements amb comprensions i ritmes diversos. Arribats, però, a aquestes alçades del segle XXI, no podem deixar de banda alguns aspectes que són crucials per adequar el sistema educatiu, i la educació en general, a tot allò que ja forma part del patrimoni tecnològic, entès des d'una dimensió molt àmplia, i cultural, dels nostres temps. La Pedagogia Sistèmica no és un invent aïllat, sinó una confluència d'idees, mirades, estratègies, ... que ens permeten ajustar-nos una mica més a aquestes realitats emergents, i imaginar-nos un munt de possibilitats futures que ara semblen llunyanes, o fins i tot poc conciliables amb allò que estem vivint en el dia a dia de les aules. Parlarem, doncs, de la perspectiva sistèmica, de la dimensió emocional que sovint aclapara a les persones, de la dimensió subtil d'un coneixement fruit de la comunicació entre tots els agents del sistema, i de com són, i quines necessitats tenen, les futures generacions, tenint com a rerefons el extraordinari bagatge de la tradició innovadora de la pedagogia del nostre país.

 

Data: 19 de febrer 2015
Lloc: Sala d'actes de l'EOI de Lleida
Hora: 17'45 h

-----------------------------------------------------------------------------------

Escoles Magnet. Aliances per a l'èxit educatiu

A càrrec de : Roser Argemí, Cap de Projectes de la Fundació Jaume Bofill.
Experiències Magnet: ESC Pardinyes i ESC Joan Maragall.
Data: 12 de març de 2015
Lloc: Sala "Maria Rúbies" de la Facultat de Ciències de l'Educació  (Lleida)
Hora: 17'45 h

MAGNET és un programa impulsat per la Fundació Jaume Bofill en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, que té per objectiu acompanyar els centres educatius en el desenvolupament d'un projecte educatiu en aliança amb una institució. Aquesta aliança ha de permetre al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa.
Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, música, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.
El programa MAGNET està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units.

Comparteix a les xarxes: